« وبلاگ دبستان هزارگان »

☆ گاه نوشت یک آموزگار ابتدایی ☆

فلسفه مدرسه های مونته سوری چیست؟

فلسفه مدرسه های مونته سوری چیست؟

اگر نگاهی به عکس یک کلاس ابتدایی مدرسه مونته سوری بندازیم، کودکانی با سنین مختلف را مشاهده می کنیم که در حال حرکت و کشف انواع فعالیت ها هستند.

این فعالیت ها باعث یادگیری و پیشرفت دانش آموزان میشوند و حتی ممکن است فعالیت ها هیچ دستورالعمل زمانی و مکانی برای انجام نداشته باشند. 

مدرسه مونته سوری محیطی غنی برای یادگیری غالبا عملی است و کودکان را تشویق می کنند که بر فعالیت هایی تمرکز کنند که مورد علاقه شون هست و به اون برنامه پایبند هستند.

بر خلاف مدارس سنتی که طبق برنامه درسی ساختاریافته و برنامه ریزی شده حرکت می کنند.

مدرسه مونتسوری کودکان را کاشفانی با علایق مختلف می بیند و معتقد هست که کودکان به یک شکل و یک زمان یاد نمی گیرند.

کریستین لتینگر مدیر ثبت نام مدرسه مونتسوری Evergreen آمریکا بیان می کند؛

در اینجا والدین انتظار دارند که فرزندان شون آموزش های متفاوتی را تجربه کنند که‌ در جهت ایجاد نتایج مناسب و بهینه برای کودک باشد.

آموزش مونتسوری از کجا شروع شد؟

آموزش به شیوه مونتسوری نخستین بار توسط ماریا مونتسوری، پزشک ایتالیایی انجام شد. اواخر دهه ۱۸۹۰ میلادی او در یک کلینیک روانشناسی کار می کرد که باعث شد به رشد کودکان علاقه مند بشه و بالاخره در سال ۱۹۰۷ یک مرکز پیش دبستانی در رم باز کرد.

خانم مونتسوری اهمیتِ دادنِ مالکیت یادگیری به خود کودکان را تشخیص داد. از این روی فعالیت های آموزشی موفق و کودک محور او مورد توجه زیادی در اروپا قرار گرفت. 

نفوذ برنامه او نه تنها اروپا بلکه به آمریکا هم رسید و بعد از دهه ها در آنجا شکوفا شده است.

بر اساس گزارشی از مرکز مونتسوری، بیش از ۳۰۰۰ مدرسه مونتسوری بخش عمومی و بیش از ۵۰۰ مدرسه دولتی مونتسوری در آمریکا دایر هستند. (اوایل سال ۲۰۲۲)

--------------------------------------------------

مقاله مشابه : آشنایی با سیستم آموزشی آمریکا

--------------------------------------------------

Jill Morgenstern معلم مدرسه مونتسوری در تگزاس آمریکا، که خود در مدرسه مونتسوری درس خوانده و فرزند خود را نیز به مدرسه مونتسوری فرستاده بیان می کند که؛ 

او [خانم مونتسوری] زمانی نیاز های کودکان را درک کرده بود، که به طور کلی رشد کودک جزئی از برنامه مدارس نبود.

این شگفت انگیز است که او چقدر از زمان خود جلوتر بود

نقش معلمان در مدارس مونته سوری 

به طور کلی نقش معلمان راهنما هست تا مدرس. یکی از محورهای اساسی مدرسه مونتسوری احترام به رشد کودک هست.

دانش آموزانی که بر مهارت خاصی تسلط دارند می توانند در سطح های بالاتر ادامه بدهند. اما دانش آموزانی که هنوز تسلط ندارند می توانند در همون سطح وقت بیشتری را صرف کنند.

دادن این انتخاب به کودکان یکی از ویژگی های مهم آموزش مونته سوری است.

یکی از تفاوت‌های مهم مدرسه مونتسوری با مدارس سنتی  این است که کودکان این فرصت را دارند که فعالیت‌ها و درس‌های خود را با نظر خود انتخاب کنند.»

معلمان در مدارس مونته سوری اغلب در نقش راهنما و ناظر هستند.

معلمان با توجه به آنچیزی که در کلاس می‌بینند، ممکن است کمک یا مداخله کنند، و حتی به استعداد دانش آموزی در حل یک مساله خاص توجه کنند.

طرفداران آموزش مونته سوری می گویند که اجازه دادن به کودکان برای دنبال کردن کنجکاوی و کنترل یادگیری خود منجر به استقلال بیشتر در سنین بالاتر می شود.

 نمونه از برنامه یک مدرسه مونته سوری 

لتینگر مدیر مدرسه مونته سوری Evergreen ؛ 

🔸️او نمونه‌ای از دانش‌آموزی را ذکر می‌کند که تمام حوزه‌ها و کارهای ترتیبی را در ریاضیات مهدکودک تکمیل کرده است. معلم به‌جای تعلیق یادگیری، درس‌های ریاضی کلاس اول ابتدایی را شروع کرد و دانش‌آموز نیز ریاضی را ادامه داد.

🔸️در مقاطع بالاتر، دانش آموزان میتوانند به بیرون از کلاس درس بروند تا مهارت های زندگی عملی را بیاموزند. لتینگر می‌گوید دانش‌آموزان کلاس‌های 6 تا 8 در مدرسه او فرصت‌های کارآموزی دارند که در آن می‌توانند مهارتی را که می‌خواهند یاد بگیرند و یک مربی برای کمک به خود پیدا کنند.

🔸️بیشترین چیزی که دانش آموزان روی آن کار می کنند نه تنها مهارت، بلکه مدیریت پروژه است، بنابراین آنها باید بتوانند کار را در زمان مورد نیاز انجام دهند.

دیدگاه و نظر والدین در مورد مونته سوری

خانم سارا تورسون که پسر 5 ساله اش در مدرسه مونته سوری Evergreen تحصیل می کند، موافق است که این نوع یادگیری استقلال بچه ها را تقویت می کند.

او می‌گوید آزادی که به بچه‌ها در انتخاب درسی که می‌خواهند روی آن تمرکز کنند داده می شود، واقعاً به استقلال آنها کمک می کند و رضایت او را از آنچه فرزندش می‌آموزد، افزایش داده است.

وقتی که معلمان متوجه شدند که پسرش مشکلاتی در یادگیری دارد، تورسون و همسرش موافقت کردند که او را به کلاسی با دانش آموزان کوچک‌تر ببرند و درس‌های مورد نیاز و زمان را برای یادگیری به او بدهند.

او می‌گوید: «از اینکه او به سادگی توانسته بود در کلاسی باشد که برای او مناسب بود، خوشحال شدم. ما دیدیم که اعتماد به نفس او واقعاً بهبود یافته است.

جوانب مثبت و منفی مونته سوری

در حالی که همه مدارس آموزش مونته سوری را دقیقاً به یک شکل انجام نمی دهند، والدین و مربیان به چندین مزیت کلیدی که تقریباً در تمام آموزش های مونته سوری یافت می شود اشاره می کنند.

✅️ برنامه درسی

برنامه درسی در مدرسه مونته سوری از عینی به انتزاعی حرکت می کند.  برای مثال، لوئیس خاطرنشان می‌کند که توضیح دادن اینکه چرا 3×4 می شود 12 برای بزرگسالان می‌تواند دشوار باشد.

یادگیری عملی با استفاده از دستکاری ابزارها مفهوم را بسیار واضح‌تر می‌کند. لوئیس می‌گوید: «وقتی آموزش ریاضی با مواد عینی شروع می‌شود، جایی که کودکان می‌توانند اشیاء را دستکاری کنند و به اندازه‌ای که برای تسلط بر مفهوم زمان لازم است وقت بگذارند، آن‌وقت می‌توانند به سؤالات «چرا» پاسخ دهند و درک عمیق‌تری داشته باشند. 

این چیزی است که مسیر کودک را برای حرکت به سمت مفاهیم انتزاعی تسهیل می کند.

✅️ مالکیت دانش آموزان 

بچه ها در کلاس درس مالکیت دارند. کودکان فعالانه به حل مشکلات کمک می‌کنند، فرهنگ کلاسی شکل می‌گیرد که در آن همسالانی که به کمک نیاز دارند به سرعت شناسایی می‌شوند.

خانم تورثون می‌گوید: «من دیدم که بچه‌ای در کلاس بچه‌های 4 تا 6 ساله برخی وسایل را می‌ریزد. همه این بچه‌ها کاری را که انجام می‌دادند متوقف کردند، بلافاصله برای کمک به تمیز کردن آن رفتند و بلافاصله به فعالیت‌های خود بازگشتند.»

❌️ دسترسی به مدارس مونته سوری 

یک اشکال بزرگ این است که همه کودکان نمی توانند به آموزش مونته سوری دسترسی داشته باشند.

درسته که در برخی از جاها مدارس دولتی مونته سوری وجود دارد، اما اکثر مدارس مونته سوری خصوصی هستند و شهریه دریافت می کنند.

❌️ آموزش متناسب برای همه 

آموزش مونته سوری لزوماً برای هر نوع کودکی مناسب نیست. کودکان با مشکلات رفتاری ممکن است مشکل داشته باشند. لتینگر می گوید که هر دانش آموزی توانایی استفاده مسئولانه از استقلال ارائه شده در کلاس درس مونته سوری را ندارد. با این حال، اکثر دانش آموزان به خوبی سازگار می شوند.

  اگر دانش آموزی کنجکاو برای یادگیری، دلباز و پرانرژی باشد در مونته سوری خوب عمل میکند.  

منبع : USNews

-------------------------------------------------------

در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم 

سرزنش ها گر کند خار مغیلان غم مخور 

-------------------------------------------------------

معلم کلاس اول
۲۷ بهمن ۱۴۰۱
تگ های مرتبط
دیدگاهت را بنویس
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.